I Puritani
Cant

Elegits per cantar Bach: BZM presenta als guanyadors de la Beca Bach 2017

Dimecres 8 Febrer 2017

El projecte Bach Zum Mitsingen (BZM) presenta aquest dissabte, 11 de febrer, una  nova entrega del cicle de cantates.
 
A Barcelona Clàssica hem parlat diverses vegades de la iniciativa, creada el 2011 per Daniel Tarrida i Pau Jorquera per interpretar totes les de cantates de Johann Sebastian Bach en format participatiu. Habitualment, els concerts participatius es caracteritzen per estar oberts als músics que vulguin col·laborar. En canvi, BZM és especial en aquest aspecte, ja que, a causa a la seva exigència artística, cal un alt nivell de formació per formar part de l'ensemble instrumental o del grup coral.
 
Menció a part mereixen els solistes. BZM organitza cada any audicions amb joves cantants i premia els quatre millors amb l'anomenada Beca Bach. La convocatòria va guanyant prestigi cada any i ja és habitual que la guanyin intèrprets internacionals; de fet aquest 2017, només un dels seleccionats és català. Aquests són els premiats amb la Beca Bach 2017 i així ens expliquen ells mateixos la seva relació amb la música de Johann Sebastian Bach.

Carine Tinney (soprano): “Bach és addictiu"
 
Nascuda a Escòcia el 1989, Carine va estudiar a la Universitat d'Edimburg i té un màster en interpretació de lied a la Hochschule für Musik Detmold. Ha realitzat concerts a Escòcia, Japó, Itàlia, Canadà, Alemanya i EUA, entre els quals destaca la interpretació de la Passió segons Sant Joan i de l'Oratori de Nadal de J.S. Bach sota la direcció de Helmuth Rilling.
 
Carine ens explica que va decidir participar en el concurs per a la Beca Bach per una sèrie de casualitats: "Dos amics de Barcelona van venir a visitar-me a Berlín a l'octubre. L'últim dia, en un pub, em van convidar que els tornés la visita. Allà mateix, al pub, vam mirar els vols i vaig comprar els bitllets. L'endemà, un altre amic em va parlar de la Beca Bach. Vaig fer la sol·licitud ... i vaig rebre un correu electrònic convocant-me per a una audició just en les dates per a les quals havia reservat el meu viatge a Barcelona! "
 
Més enllà de les coincidències, Carine és una absoluta devota de la música de Bach, fins al punt que confessa que se sentiria molt feliç si el seu treball com a cantant només consisteix en interpretar obres d'aquest compositor. De fet, explica que un punt clau de la seva carrera va ser rebre el seu primer CD de Bach, amb 18 anys, i escoltar la Passió segons Sant Joan: "En aquell moment vaig saber que volia especialitzar-me en aquest tipus de música i poder comprendre la música de Bach a un nivell superior ", ens explica.
 
"Jo veig a Bach com un esport", assegura: "És addictiu; com més practico la seva música, més inspirada em sento per explorar les seves obres. A més, crec que la tècnica d'un cantant millora contínuament estudiant a Bach. Com ell no pensava en l'intèrpret mentre componia, la seva música sempre és un repte d'habilitat tècnica".
 
La connexió de Carine amb Bach va fins i tot més enllà de la seva sensibilitat com a músic: "Les seves obres són també una forma d'expressar les meves creences religioses. Sempre que entro en una església, de qualsevol religió, un cert sentiment de pertinença i de seguretat m'omple l'ànima. I això és exactament el que sento quan interpreto Bach. Les seves obres són com un puzle que, quan té les peces en ordre, crea una bella imatge ".
 
Maria Chiara Gallo, mezzosoprano: "La Beca Bach és una magnífica oportunitat"
 
Nascuda a Reggio Emilia (Itàlia) el 1987, va estudiar cant i música de cambra. Ha participat en les Acadèmies de Música Antiga dirigides per Jordi Savall i canta habitualment amb la Capella Reial de Catalunya i el Ghisliero Choir & Consort, així com amb altres formacions internacionals de la qual és col·laboradora. També ha actuat com a solista amb l'Acadèmia Barroca Europea Ambronay.
 
Maria Chiara explica que va decidir optar a la Beca Bach "perquè representa una magnífica oportunitat per cantar aquesta música -que personalment estimo moltíssim- i a més permet explorar amb calma una bona part d'aquest repertori, gràcies als concerts i masterclasses amb artistes experts".
 
La mezzosoprano qualifica d' "especial" la seva relació amb la música de Bach: "Si, per una banda, és profunda i tècnicament difícil, d'altra banda mai no deixa de sorprendre. M'ha regalat magnífiques ocasions i satisfaccions durant els meus estudis i també ara, al començament de la meva carrera de cantant ".
 
Matthew Thomson, tenor: "Bach és ple de passió i de dignitat"
 
Originari de Melbourne (Austràlia), va estudiar al Conservatori de Música de la Universitat de la ciutat i va desenvolupar allí una intensa activitat professional durant els últims deu anys. El 2015 va decidir mudar-se a Barcelona, ​​acompanyant la seva parella, i actualment ha aconseguit fer-se un lloc en el panorama musical de la ciutat mitjançant col·laboracions amb grups vocals de prestigi, com Barcelona Ars Nova o el Cor de Cambra del Palau de la Música.
 
Matthew està especialitzat en repertori barroc i clàssic i també mostra molt interès per la creació contemporània. "Vaig sol·licitar la Beca Bach no només perquè adoro cantar Bach, sinó també perquè volia entrar en l'escena artística de Barcelona com a solista i com a cantant coral", ens explica, satisfet de com està anant el procés d'adaptació a la seva nova vida.
 
Matthew assegura que Bach, juntament amb Monteverdi, és el seu compositor favorit: "La seva música està plena de passió i de dignitat, i a mi m'encanta expressar emocions. Però el que més m'atrau és l'entretinguda i complexa que pot arribar a ser aquesta música. Les àries són plenes de melismes i d'elements virtuosos, i justament és aquesta dificultat la cosa que fa gaudir més".

 
Oriol Mallart, baix: "La música de Bach parla de cada un de nosaltres"
 
Oriol Mallart. Foto: Martí Santacana
Nascut a Girona, Oriol va iniciar els seus estudis musicals com a pianista i actualment estudia el Grau Superior de cant a l'ESMUC amb Mireia Pintó. Ha col·laborat en altres ocasions amb BZM (concretament, ha estat solista en les cantates BWV 12, 45, 72 i 39) i combina les seves actuacions com a cantant d'oratoris amb l'òpera, ja que ha cantat alguns papers en títols com "La nozze de Figaro" i " L'elisir d'amore ".
 
"Vaig veure a la Beca Bach una oportunitat molt atractiva per formar-me i poder cantar amb músics de molt alt nivell que estimen la música de Bach i vaig pensar que, encara que era complicat aconseguir-la, volia treballar intensament per aconseguir-ho", afirma Oriol. Complert l'objectiu, es mostra satisfet de poder participar en un projecte del qual valora, sobretot, "que apropa l'art de Bach al públic".
 
En la seva opinió, la música de Bach atrapa "a més de per la seva bellesa, perquè parla de cada un de nosaltres, tant a nivell individual com col·lectiu. És un viatge profund al nostre interior. No saps per què, però escoltant-la o interpretant-se t'obren els ulls i el cor i, de sobte, entens millor a la humanitat. Per molt temps que passi, sempre serà una música d'actualitat ".
 

Últimes Notícies