La favorite
Instrumental i música de cambra

Viatge musical al Nadal de l'Edat Mitjana al Monestir de Pedralbes

Divendres 8 Desembre 2017

El Monestir de Pedralbes celebra el seu concert de Nadal dimecres vinent, 13 de desembre. Aquest any, els artistes escollits són la formació de música antiga Magister Petrus, que oferirà un recorregut per la música nadalenca medieval.

Com explica Mauricio Molina, director de Magister Petrus, el concert planteja "una visió força iconogràfica del Nadal medieval", cosa que es mostrarà, per una banda, en l'ús d'instruments medievals i, de l'altra, en un programa que selecciona composicions de diferent to. "La música del Nadal medieval té registres diferents: n'hi ha popular, però també més elevada i fins i tot intel·lectual", afirma Molina.

I com era la música de Nadal a l'Edat Mitjana? Magister Petrus ha realitzat tot un treball de recerca per preparar aquest projecte a partir de fonts històriques, el que ha permès aproximar-se al tipus d'instruments i també a aspectes més especialitzats, com el fraseig o l'acompanyament utilitzat.

Pel que fa als instruments que, segons el treball de Magister Petrus, s'utilitzaven en el Nadal medieval, destaca la gaita: "És un instrument que s'imaginava molt connectat al Nadal per les escenes dels pastors", afirma Mauricio Molina . Així mateix, destaca l'ús de l'òrgan portatiu - "utilitzat en tota la música religiosa i esmentat en les cançons nadalenques", segons Molina-, i d'elements de percussió, també esmentats en la música de l'època, com les campanes, els panderos o els tambors. Tots aquests instruments seran presents en el concert de Nadal del Monestir de Pedralbes.



L'altra gran característica de la música medieval nadalenca, d'acord amb les conclusions de Magister Petrus, té a veure amb la varietat de registres: "Hi havia peces populars i altres de caràcter litúrgic. Totes són religioses i tenen en comú el tema nadalenc, però mostren diferents actituds i formes de veure la vida. D'una banda, trobem lletres que aborden dissertacions teològiques, com el misteri del naixement; i, de l'altra, hi ha una sèrie de composicions al voltant del moment d'alegria i el que això suposa de ruptura de les regles socials ", explica Molina.

És hereva del Nadal medieval la tradició de les nadales actuals? Mauricio Molina creu que hi ha un paral·lelisme en la música de Nadal antiga i la contemporània pel que fa a l' "actitud de cant alegre", tot i que, segons la seva opinió, en la música medieval no s'expressa realment "gresca" fins al 25 de desembre. "Tot l'anterior", assegura, "és una preparació de l'adveniment de Jesús, amb salms i peces essencialment religiosos".

Això contrasta amb les expressions d'alegria en la música del dia de Nadal i posteriors, que, en certes ocasions, fins i tot permetien la dansa en espais religiosos: "El dia dels Sants Innocents i el dia de l'Epifania eren dels pocs en els quals s'autoritzava el ball dins i fora de l'església ", diu Mauricio Molina.

En tot cas, una cosa que roman en la música de Nadal des dels segles medievals és el caràcter participatiu: "Moltes peces religioses antigues tenen la lletra en llatí i la tornada en llengües vernacles, el que vol dir que el cant incloïa al poble", afirma el director de Magister Petrus. Així mateix, Mauricio Molina veu herència medieval a les cercaviles musicals nadalenques que encara avui se celebren.

 

Més, sobre...: música antiga
Últimes Notícies