Concerts

La sonoritat mat de l'OBC

Dilluns 1 Abril 2019

El divendres dia 29 de març l’Auditori de Barcelona s’omplí de bat a bat per a rebre un programa d’allò més curiós. En un mateix escenari s’hi congregà l’OBC, sota la batuta de Kazushi Ono, Gautier Capuçon com a solista convidat i desenes d’alumnes de primària de l’escola Pepa Colomer del Prat de Llobregat.

Amb la sala plena de familiars i gent poc habituada a la sala de concerts, començà el concert i es presentà el projecte “Et toca a tu” d’enguany, protagonitzat per l’escola Pepa Colomer, els seus alumnes i mestres i la compositora Mariona Vila, a qui l’OBC havia encarregat una peça per al concert en qüestió.

El projecte participatiu, organitzat per l’Auditori Apropa, comptà amb ukeleles, contrabaixos, violins i un cor, tots ells integrats a l’escenari amb l’OBC, i com a conjunt interpretaren la peça “Gall de foc”, escrita per Mariona Vila. La peça, producte de mesos de treball i col·laboracions, fou un homenatge a la peça que tancaria el programa de la vetllada, “l’Ocell de Foc” d’Igor Stravinsky i demostrà una gran tasca tant per part del personal docent com de la compositora, que hagué de combinar el nivell de l’orquestra amb el dels alumnes de cicle mitjà.

Després de l’emoció de la primera peça de la vetllada, els nens i nenes sortiren de l’escenari i reaparegué l’OBC en format simfònic. Cal dir que aquest programa en concret fou intepretat per una orquestra que en la seva majoria era formada pels anomenats col·laboradors, joves intèrprets que sovint col·laboren amb l’orquestra i que, tot i cobrar la meitat que el funcionariat que els acompanya, són els únics que mantenen l’orquestra mínimament viva, aportant una dosi de motivació i dinamisme imprescindible en una orquestra que fa anys que ha perdut el suport dels més melòmans de la ciutat.
La Simfonia núm. 3 en Fa major, op.90 de Johannes Brahms fou encarada de manera insípida i fins al quart moviment – Allegro – no hi hagué cap moment digne de guardar per a la posteritat. Una llàstima, realment.

Després de la pausa fou el torn del violoncel·lista Gautier Capuçon, que interpretà el meravellós concert per a violoncel i orquestra en La menor, op. 129 de Robert Schumann. El director de l’OBC semblà desaparèixer durant la interpretació de Capuçon, que dirigí l’orquestra des de la banqueta de solista. L’orquestra queda relegada al teló de fons durant la demostració virtuosa de Capuçon, que fou interpretada amb un toc de fatxenderia marca de la casa i amb una tècnica potser massa forçada, amb l’arc a tocar del pont i un so gairebé metàl·lic.  

En acabar, Capuçon retornà a l’escenari per a oferir, juntament amb la secció de celli, una versió del “Cant dels Ocells”, fent així un homenatge a Pau Casals i creant un pont polític amb el públic barceloní.

Per últim fou el torn de l’Ocell de Foc: suite (versió 1919) d’Igor Stravinksy, la peça que tancaria la vetllada i que faria de parella amb el “Gall de Foc” de Mariona Vila. Cal dir que, deixant enrere Brahms i Schumann, l’orquestra semblà revifar-se i encarar-se amb Stravinsky amb energies renovades. El treball de dinàmiques, el fraseig de cada moviment i les harmonies demostrà hores d’assaig, cosa que no quedà tan clara amb la resta del programa. 



Fotos: OBC, Gautier Capuçon.

Últimes Notícies