Critica

Comença la segona temporada del cicle Schubert Lied

14-10-2018

El diumenge 21 d’octubrecomença a la Sala 2 Oriol Martorell de L’Auditori la segonatemporada del cicle Schubert Lied, dins de la temporada de Cambra,amb un recital de la mezzosoprano Marie Seidleri el pianista Joseph Middleton. Unes setmanes més tard, el diumenge 4 de desembre, tindrà lloc la segona de les quatre cites previstes per a la temporada 2018/19, que anirà a càrrec del baríton Manuel Walseri el pianista Alexander Fleischer. El programa de tots dos recitals serà, naturalment, una selecció de lieder del compositor vienès.

Schubert: simfonies, quartets, sonates… afegiu-hi totes les formes musicals i
gèneres que vulgueu, però no us descuideu del lied. Per (almenys) tres motius:
perquè, com qui diu, és el creador del lied romàntic, perquè la seva extensa
producció pràcticament triplica la de Schumann o Wolf i perquè la seva qualitat
és altíssima. Més de sis-cents lieder bé són mereixedors d'un cicle que reflecteixi
aquesta singularitat, però a Barcelona, a diferència d'altres ciutats amb més
tradició liederística, cap programador havia apostat per dedicar-li una sèrie
extensa de concerts que oferís una panoràmica prou representativa de l'obra del
compositor.

Fins la temporada passada, que es va posar en marxa el Schubert Lied en el
marc del cicle de cambra de L’Auditori, un projecte coproduït per l'Associació
Franz Schubert
, el Centro Nacional de Difusión Musical i L'Auditori. Es tracta
d'una sèrie de dotze concerts distribuïts en tres temporades que presenta
aproximadament la tercera part d'aquests sis-cents lieder, buscant l'equilibri
entre les obres més conegudes i els tresors pràcticament desconeguts que
queden mig amagats en un repertori tan ampli.

El cicle Schubert Lied s'entén també com una ocasió per presentar a Barcelona
joves cantants amb una trajectòria encara curta (sovint avalada per premis als
concursos de lied més importants d'Europa), però prou destacada com perquè
estiguin debutant també en sales tan prestigioses com el Wigmore Hall, posem
per cas. Pel que fa als pianistes, sovint són també figures emergents, joves
companys dels cantants, tot i que no hi falten els pianistes consagrats que
aporten la seva experiència al duo. Així, els aficionats tenim també l'estimulant
oportunitat de seguir les carreres d'aquests joves valors des dels seus inicis.

La mezzosoprano Marie Seidler, guanyadora del tercer premi del concurs de 
lied de l'Hugo Wolf-Akademie el 2014, va debutar a Barcelona el març de 2016 de la mà de l'Associació Franz Schubert; ara hi torna el 21 d'octubre per obrir, juntament amb Joseph Middleton, el segon any del cicle Schubert Lied. El programa, com és habitual, combina lieder
coneguts i menys coneguts. Així, juntament amb el cèlebre Gretchen am Spinnrade podrem escoltar altres dos lieder amb textos extrets també de Faust, l'obra de teatre de Goethe: Der König in Thule i Gretchens Bitte (un lied del qual només es conserva un fragment); tot just després de la poderosa i dramàtica Die junge Nonne, peça gairebé imprescindible del repertori femení, sentirem l'exquisida miniatura Geistliches Lied, a penes
cantada; en el bloc final, dedicat a la nit, dos lieder justament conegudíssims,
Nachtviolen i An den Mond, D. 259, seguiran a dues precioses cançons no tan
escoltades: Abendstern i Die Sterne, D. 939. Per acabar aquest breu repàs pel
programa de Seidler i Middleton no podem deixar d'esmentar una raresa, el lied
Viola, inusual per la seva llarga durada i segurament per aquest motiu poc
interpretat, però molt apreciat pels aficionats.

Manuel Walser va debutar a la Schubertíada el 2015, quan va assumir el repte
de cobrir d'un dia per l'altre la cancel·lació de Luca Pisaroni per malaltia; en aquell moment ja va mostrar afinitat amb Schubert amb la seva interpretació de Winterreise. Juntament amb Alexander Fleischer, oferirà el 4 de desembre el sisè recital del Schubert Lied amb un programa ben particular, si ens fixem en els poetes. El seu programa inclou lieder de dotze autors diferents cap dels quals és Goethe, una de les figures cabdals de la literatura alemanya i principal font d'inspiració de Schubert, que va musicar-ne més de setanta poemes. És a dir, que Walser i Fleischer ens demostraran que es pot sacrificar Goethe i construir un programa igualment atractiu, amb obres mestres com Du bist die Ruh o Nachtstück, cançons imponents com Im Walde, D. 708 o Auf der Bruck, genialitats
com Der Zwerg i petites gran joies com Des Fischers Liebesglück.

Si vau assistir a la primera temporada del Schubert Lied (que va comptar amb les
veus d'Ilker Arcayürek, Samuel Hasselhorn, Josep-Ramon Olivé i Franziska
Heinzen
) ja coneixeu el rigor i la passió amb què els joves intèrprets afronten un
repte tan difícil com un recital dedicat únicament a Schubert i la qualitat de les
seves interpretacions; si encara no hi heu anat, a què espereu?

Fotos: Marie Seidler, Joseph Middleton, Manuelm Walser, Alexander Fleischer

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *